torsdag 2 juli 2009

Den kreativa processen

Jag har alltid sett mej själv som en iderik person. Men eftersom jag inte vågade sätta en enda i verket, blev de snart ett störande element. De låg där och pockade oavbrutet på uppmärksamhet. Vissa av dem var mer envisa än andra. Det kunde handla om en rad till en dikt, eller en affärside, eller ett uppslag till en barnbok. Eller hur man skulle lösa ett visst problem. För det är ju vad kreativitet i mångt och mycket handlar om. Att lösa problem. Jag vågade inte ens ta en närmare titt på dessa ideer eller fundera vidare på om man kunde utveckla dem till något. Jag kanaliserade mina kreativa energier i en rad destruktiva beteenden istället. Som att kontrollera andra människor, vara aggressiv, vägra prata med andra om mina problem för ingen förstod mej. Jag vågade inte hantera min kreativitet, utan avfärdade ideer som nonsens, dumheter orealistiska tankar eller löjliga känslor. Innerst inne tyckte jag också, samtidigt med de här andra känslorna, att en del av mina ideer var bra, ja till och med geniala ibland. Men-det var det ju givetvis ingen som förstod-utom jag själv. Allt det här skapade en konflikt inombords som tärde på mej och därmed på alla omkring mej.

Ideer är det mest värdefulla vi har som människor. De är själva arkitekturen, grunden för hela vår värld. Allting börjar med en ide, en tanke, det startar i huvudet på någon eller några, som sedan prövar och inte sällan förkastar, prövar och förkastar, tills de hittar ett sätt att lösa problemet på. Som sagt, kreativitet handlar mycket om att lösa problem. I processen att lösa problem ingår som en naturlig del att man försöker och försöker igen, ända tills det går. Man prövar olika vägar metoder och förhållningssätt. Detta är en process, inte en rad misslyckanden. Den största skillnaden mellan de som lyckas och de som misslyckas, de som är framgångsrika och de som inte är det, är att de framgångrika inte har definierat sina misslyckanden som just misslyckande (ller misslyckade), utan istället sett de händelserna som viktiga steg på vägen mot målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar